Mijn onderzoek naar Camille Claudel.....

Voorjaar 1993 bezoek ik de Franse hoofdstad omdat ik een afstudeeronderwerp voor mijn doctoraalscriptie nodig heb. Ik studeer Kunstgeschiedenis en Algemene Letteren aan de Universiteit Utrecht en wil graag afstuderen op een vrouwelijke kunstenaar die in het Parijs van de Belle Époque heeft geleefd. Na een week struinen door diverse musea, archieven en bibliotheken, waar ik veel vrouwelijke kunstenaars ontdek, heeft die ene ultieme zich nog niet aangediend. Het intrigeert me dat er zoveel vrouwelijk talent heeft bestaan en ik ben vastbesloten dit ooit verder te onderzoeken. Om mijn gedachten te verzetten en mijn quest even los te laten, besluit ik Musée Rodin te bezoeken. Tijdens de kunstgeschiedeniscolleges in Utrecht is Auguste Rodin regelmatig ter sprake gebracht als vader van de moderne beeldhouwkunst, ik wil zijn monumentale sculpturen weleens met eigen ogen aanschouwen.

Wanneer ik het oude Hôtel de Biron (sinds 1919 Musée Rodin) binnenloop, is het alsof de tijd stilstaat. Dromerig loop ik door de verschillende zalen en geniet van de fraaie werken. Tot ik plotseling oog in oog sta met beelden die zo totaal anders zijn dan alle voorgaande. Ik sta aan de grond genageld en kan mijn ogen er niet vanaf houden. Deze sculpturen zijn zo sierlijk, fragiel en kwetsbaar, maar tegelijkertijd zo krachtig. De beelden lijken wel bezield. De zon, die door de ramen naar binnenschijnt, geeft ze nog een extra schittering. Deze sculpturen kunnen niet van Rodin zijn. Ik vraag me af wiens handen deze werken gecreëerd hebben? De zaaltekst geeft antwoord. Camille Claudel. Een vrouw. Een beeldhouwster?! Ik heb nog nooit van haar gehoord, maar weet dat mijn afstudeeronderwerp zich aan mij heeft geopenbaard. Toeval bestaat niet, het valt je toe, op de meest onverwachte momenten.

Ik wil alles van haar weten, van haar leven en haar oeuvre. Het voelt alsof haar groot onrecht is aangedaan, ik wil het uitzoeken, tot op de bodem, elke steen omdraaien en de waarheid boven tafel krijgen. In 1994 studeer ik af aan de Universiteit Utrecht, als eerste in Nederland, op het oeuvre van Camille Claudel en heb de intentie om mijn scriptie Camille Claudel, l’or qu’elle trouve uit te werken tot een publicatie. Omdat er ook brood op de plank moet komen, haal ik mijn eerstegraads lesbevoegdheid en ga kunstgeschiedenis doceren. Naast mijn werk als docent start ik een onderzoek naar de vergeten vrouwelijke kunstenaars in de westerse geschiedenis. Camille Claudel is niet de enige vrouw die in de schaduw van een grote meester terecht is gekomen. Het is belangrijk haar verhaal in een breder perspectief te plaatsen en de male-gazed (kunst)geschiedenis onder een vergrootglas te houden.

In 2017 zal mijn biografie Camille Claudel statuaire verschijnen!  Iedereen die mijn boek zorgvuldig leest, zal niets anders kunnen concluderen dan dat Camille Claudel een zeer talentvolle en vernieuwende kunstenares is geweest die haar rechtmatige positie in de kunstgeschiedenis dubbel en dwars verdient. Zij is zoveel meer dan een leerling van Rodin, laat staan de waanzinnige zus van Paul Claudel. Het is de hoogste tijd om dit soort gecreëerde waarheden – mythes – te ontrafelen.

Le temps remettra tout en place…… Justice pour Camille Claudel.


Karin Haanappel
kunsthistorica & auteur
www.camille-claudel.nl
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Facebookpagina van het boek Camille Claudel statuaire: www.facebook.com/camilleclaudelstatuaire
Internationale Facebookpagina Camille Claudel Info: www.facebook.com/camilleclaudelinfo
Twitter: www.twitter.com/camilleclaudelS
Weblog: www.camilleclaudelstatuaire.wordpress.com
Engelstalig weblog: www.camilleclaudelinfo.wordpress.com

Meer informatie over het boek, klik hier.